Moving Light
2012, 2013
Moving Light is een moderne dansvoorstelling, uitgevoerd door jonge dove dansers. Ze dansen niet op muziek, maar laten zich door videobeelden en lichtspel inspireren tot een choreografie. Van Moving Light zijn 15 voorstellingen gegeven in het reguliere theatercircuit die door 1037 mensen zijn bezocht.
Info
Moving Light bestaat uit twee componenten: moderne dans en video art.
Het samenspel van beide kunstdisciplines leent zich bij uitstek om de dovencultuur op een interessante en vernieuwende manier over het voetlicht te brengen voor een breed publiek.
De fysieke expressie van moderne dans, die ook zo kenmerkend is voor gebarentalen, weet een breed publiek te bereiken. Dansen op het ritme van bewegende beelden in plaats van op muziek is een bijzondere ervaring die voor iedereen de beleving van dans kan doen vergroten. De keuze voor dans sluit aan bij de huidige populariteit van deze kunstvorm bij een breed, met name jong publiek.
De cross-over van een podiumkunst met die van multimedia biedt de mogelijkheid aan jonge dove videokunstenaars om zich verder te bekwamen in hun vak.
Het concept van dansen op licht en videobeelden die via schermen op het toneel geprojecteerd worden is ontstaan vanuit en geïnspireerd door de dovencultuur. Videobeelden worden regelmatig gebruikt als decor bij moderne dansvoorstellingen. Bij Moving Light zullen de dove dansers dansen op het ritme, de dynamiek en de intensiteit van de beelden waardoor er een geheel ontstaat tussen beide kunstvormen.
In Moving Light liggen meerdere betekenissen besloten. Zo kan ‘moving’
geïnterpreteerd worden als bewegend (in actie), maar ook als roerend of ontroerend, terwijl ‘light’ opgevat kan worden als gevuld met licht (fysiek dan wel metafysisch) als ook lichtvoetig. Hierdoor zijn meerdere combinaties mogelijk waarop de filmers en dansers hun eigen beelden en choreografie kunnen baseren.
Medewerkers
uitvoering Serhat Agacan, Rosanna Andringa, Mike van der Staal, Marleen Vermeij, Tracy van der Wal choreografie Maxi Hill bewegingsdocente Hanna Eijkelboom slow motion portretten Veysi Yildirim geluidscompositie Jillis Kruk lichtontwerp en projectie John Neufeld licht Albert Lantink kleding Myscha Oréo fotografie Syll Schaap en John van Gelder projectcoördinatie Manu van Poppel assistentie Barbara Alvares documentaire Marieke Helmus juniorprojectmedewerkers Debby Musch, Tracy van der Wal samenstelling John van Gelder & Mieke Julien
Met dank aan: Jascha Blume, Bart Koolen, Frank van Eck, Mieke de Hoop, Saranna Maureau, Glenn Ryszko en Freya van Workum.
Reacties
Theater ’t Kapelletje, Rotterdam
Zaterdag 18 mei 2013
Een voorstelling van gebarentaal/geluidstaal combinatie. The next step from old Deaf Culture.
Tony Bloem
Ik heb genoten van de passie van de spelers tijdens het stuk. Indrukwekkende verhalen.
Zonde om te horen dat de subsidie stopt. Ik hoop dat er een moment komt dat ze de noodzaak van dit theater weer gaan inzien.
Suzanne
Prinsentheater, Groningen
Zaterdag 20 april 2013
Er is een duidelijk verschil tussen de try-out en deze voorstelling. Er zit absoluut verbetering in! Iedereen heeft een eigen dansstijl. De beweging gaat mee met het ritme van de muziek en de film. De beelden en film zijn zeker prachtig geworden. Two thumbs up!
Bram
Erg mooie beelden, vooral de slow motion Bubble was erg leuk. Iets meer dans met alle dansers verwacht.
Henrike en Kars
Het is anders dan het pilot die ik gedaan heb. Apart! De muziek mag harder. Het grote, brede scherm is heel mooi.
Daan
Theater Plaza Futura, Eindhoven
Woensdag 17 april 2013
Al die verschillende verhalen en achtergronden, op verschillende manieren verteld. Onderdelen die weer terugkomen. Herkenning. Ik heb ervan genoten en meegeleefd.
Charles van Leeuwen
Vond het a really beautiful voorstelling, heel elegant. Erg fijn dat de tekst eerst kwam en dan de gebaren, zodat je je beter op de gebaren kon concentreren. Het was een dans van het leven van doven. (…) I hope so that Handtheater will exist forever.
Xandra D.
Mooie beweging!
Mooie lichten!
Mooie muziek!
Mooie film!
Dorry de Wit
Bijzonder dat de dansers zich zo kwetsbaar durven op te stellen door hun eigen verhaal te vertalen in dans. Met gevoel van respect heb ik ernaar gekeken. Bedankt voor de mooie en inspirerende avond.
Iris
Theater Kikker, Utrecht
Zondag 14 april 2013
Het is interessant om te zien hoe de dansers zonder muziek, wel met geluid (voor ons) een choreografie uitvoeren die toch passend is in die sfeer zonder ritmes.
De beelden waren prachtig, met name de videoportretten van de dansers. Ontzettend ‘sprekend’.
Fenna van Hout, beleidsadviseur Kunst en Cultuur, gemeente Amsterdam
Internationaal Danstheater, Amsterdam
Zaterdag 9 maart en zondag 10 maart 2013 (Première)
Voor mij als horende heeft bewegen te maken met muziek, maar jullie laten zien dat bewegen meer is.
Marjo
Ik was nog helemaal vergeten te vertellen dat we het een mooie voorstelling vonden. Ik was met de bestuursleden (oud en nieuw) van de Stichting Fonds en hun partners. Sommigen vonden het lastig te begrijpen wat er precies gebeurde. Dan willen ze er teveel over nadenken. Volgens mij moet je het ook een beetje over je heen laten komen.
Wat ik ook erg mooi vond, was als de dansers hun verhaal in gebarentaal vertelden: die gebaren leken een dans op zichzelf.
Ernest Müter, Raad van Bestuur NSDSK
Een inspiratie voor ons als ouders van een doof kind. Ook jullie verhalen individueel doen mij geloven dat het goed komt. Het heeft me diep geraakt.
Danielle (moeder Sven)
Stadsschouwburg, Utrecht
Zaterdag 16 februari 2013
De achtergrondbeelden waren soms te aanwezig. Dans en teksten waren mooi weergegeven. Het vertellen van de verhalen in gebarentaak was erg mooi om te zien. Te kort.
Daria
De mooiste momenten zaten wat mij betreft in de monologen. Persoonlijk en ook persoonlijk uitgebeeld. Mooi, helder, goed ondersteund in zijn innerlijke bedoeling, zorgvuldig in het totaal. De relatie met de muziek kwam bij de verhalen heel bijzonder naar voren.
Eva
Theater Het Park, Hoorn
Woensdag 13 februari 2013
Wat ik zo mooi vind is muziek/klanken op de achtergrond en het dansen/bewegen op de voorgrond. Maar vooral niet: geluid/geluid. Vond ik fascinerend!
Justa Klarenbeek
Ik had eigenlijk geen idee waar ik heen ging. Ik ben enorm verrast door wat ik heb beleefd. Het beeld, het geluid en de personen: het hoorde bij elkaar.
Mariska
De dansers geprojecteerd op de achtergrond gaven een extra dimensie aan het geheel. Fijn om deze voorstelling gezien te hebben.
Anneke Hartman en Ivon Rozenbeek
Een mooie zintuiglijke ervaring waarbij ik voor het eerst heb ervaren dat het auditieve deel ondergeschikt voor mij werd.
Karin Schuts
Theater De Regentes, Den Haag
Vrijdag 23 november 2012
Ik krijg door de voorstelling echt weer zin om te dansen. Het uitbeelden van
de verhalen vond ik heel mooi. De boodschap dat je er wel komt als je het wil, raakte mij.
Shimara
Voor het eerst dat ik zo’n soort show heb meegemaakt. Heel beeldend en persoonlijk.
Darline
Muiderpoorttheater, Amsterdam
Vrijdag 26, zaterdag 27 oktober en zondag 11 november 2012
Mooi hoe de spelers hun jeugd en opgroeien verwoorden.
Ik heb voor het eerst poëzie in Nederlandse Gebarentaal gezien en ik vond het prachtig!
Sonja, Hanneke, Susette en Sarah
Goed dat er geen echte muziek bij zit, want zo ervaar je beter hoe het is voor een doof persoon om geluid/muziek te ervaren.
Karin Meinema
Ik spreek geen gebarentaal en was nog nooit naar zo’n voorstelling geweest.
Het was erg bijzonder en ook aangrijpend.
Joan Spanjerberg
Ik kreeg een paar keer kippenvel door de persoonlijke elementen.
Wouter Bolier
Een wonderlijke vertaling van jullie verhalen en een ontdekking van een nieuwe taal die wordt gevormd door jullie dans, gebaren en de visuele video’s.
De muziek maakt het af, maar die was natuurlijk niet voor iedereen te horen.
Lotte
Wat een prachtige intieme voorstelling!
Marlinah
Doelenzaal Internationaal Danstheater, Amsterdam
Zondag 13 mei 2012
MOVING! Gefascineerd door individuele expressie in bewegingen, versmolten met de beelden. Ben vaak ontroerd geweest door de echtheid.
Antoinette van Herpen
What made the most impression on me was how personal each experience is.
It really touched me.
Sean Malone
Heel persoonlijke portretten, spannend om naar te kijken. Prachtige blend van dans, beeld en geluid.
Henri
As a foreigner I felt at home: art has no country.
Grazie per il bel pomeriggio, andate avanti e un bocca al lupo, lo spettacolo e meraviglioso!
(Bedankt voor de mooie middag. Ga zo door en veel succes. Het is een prachtige voorstelling!)
Piero (Italia)
Multimedia
Moving Light - promovideo 2012-02-24
Moving Light - fotoalbum jeugdportretten - door Bart Koolen
Moving Light première - 2013-03-10 John van Gelder
ML SloMo Debby
ML SloMo Marleen
ML SloMo Mike
ML SloMo Rosanna
ML SloMo Serhat
ML SloMo Tracy
Moving Light - fotoalbum - bij Ongehoord Goed - 2012-02-16
Moving Light - fotoalbum - workshop Chisato - 2012-02-19
Moving Light - fotoalbum - workshop Kurt - 2012-03-10
Moving Light 2012-05-13
Downloads
- Moving Light - eerste flyer
- Moving Light - flyer (JPG)
- Moving Light - flyer (PDF)
- Moving Light - projectplan 2012
- Moving Light - verkoopbrief
- Moving Light - affiche (PDF)
- Moving Light - affiche (JPG)
- Moving Light - geluidscompositie - Marleen
- Moving Light - geluidscompositie - Mike
- Moving Light - geluidscompositie - Rosanna
- Moving Light - geluidscompositie - Tracy
- Moving Light - film jeugdportretten
- Moving Light - film solo Tracy
- Moving Light - film solo Mike
- Moving Light - artistieke visie
- Moving Light - teksten gedichten
- Moving Light - eindverslag
- Moving Light - Woord en Gebaar - Ritme en beweging zitten gewoon in mijn lichaam - 2011-06-XX
- Moving Light - De Volkskrant - Muziek zichtbaar maken - interview Chisato - 2011-04-20
- Moving Light - Woord en Gebaar - Het mysterie van muziek - Experimenten in dans van dove choreografe - interview Chisato - 2011-03-XX
- Moving Light - Het Parool - Mensen denken veel te weinig na - interview Veysi - 2011-06-03